LIIKKUVA KOULU

Yhdessä liikkuen, oppimista tukien 
Ideoita Liikkuvan koulun toteutukseen tästä.

Liikkuva koulu - toiminnan nykytilan arviointi
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Nykytilan arviointi -työkalu auttaa valitsemaan koulullenne oikeat kehittämiskohteet . Se on todettu hyväksi apuvälineeksi myös kunnan Liikkuva koulu -toiminnan koordinoinnissa. Katso lisää tästä ! 

Tamperelaiset nuoret paljastavat, mikä sai heidät liikkumaan 

Koulu PT:n rooli ei ole vain jumpparyhmien järjestäminen. Nuoret lähtivät mukaan ”koska Jenitan kanssa voi puhua”.

Hervannan nuorisotilan aulassa istuvat 17-vuotiaat Yasmeen ja Arezu, sekä 13-vuotias Amelie. Tampereen liikuntaneuvoja ja motivaattori Jenita Savinainen on pyytänyt heitä mukaan haastatteluun. Ja he tulevat.

Vähän ajan päästä paikalle saapuvat myös Hadia, 17, ja Tua 16. Hekin haluavat olla mukana haastattelussa, ”koska Jenita”.

Tytöt ovat mukana Liikunnan aluejärjestöjen tukemassa Liikkuva koulu PT -toimintamallissa. Tampereella nimi on liikuntamotivaattori, mutta idea sama: nuoria kannustetaan henkilökohtaisesti löytämään oma tapa liikkua.

Koulu PT, eli personal trainer, toimii peruskoulussa ensisijaisesti oppilaiden kuntovalmentajana, liikuntakaverina ja ryhmäohjaajana. Hän opastaa nuoria vahvistamaan liikuntataitoja ja lisäämään liikunta-aktiivisuutta sekä kannustaa ja ohjaa elintapojen muutoksessa.

”Hyvä fiilis”

Syyt lähteä toimintaan mukaan vaihtelevat. Yksi haluaa oppia uimaan ryhmässä, jossa on vain tyttöjä. Toinen haluaa uuden liikuntaharrastuksen, koska vanha ei kiinnosta tai rajat seurassa harrastamiseen tulevat vastaan. Kolmas haluaa parantaa ryhtiä.

Liikuntamotivaattorina Jenita ohjaa nuoria erilaisiin kaupungin harrastusryhmiin ja tapahtumiin. Suosittuja ovat uinnin lisäksi olleet muun muassa dance fit, kuntosali ja rvp-jumppa.

-        Näillä tunneilla on hyvä fiilis ja erilaista kuin koululiikunnassa, jossa kaikki katsoo, mitä sä teet. Täällä ei ketään pakoteta mukaan, Arezu pohtii.

Ryhmäliikunnan lisäksi nuoret ovat voineet osallistua erilaisiin liikunta- ja lastentapahtumiin vapaaehtoistoimijoina. Tärkeää monelle onkin saada hengata joukossa mukana.

-        Tää ei oo mulle enää vain liikunnan harrastamista, vaan sellaista kivaa vapaa-ajan täyttämistä, josta tulee hyvä mieli. Tällä on merkittävä rooli mun elämässä, miettii Yasmeen, jonka lempipuuhaa on esiintyä eläinhahmona lastentapahtumissa.

”Tajuaa mun huumoria”

Mikä tekee reisi-vatsa-peppu-jumpasta sitten yhtäkkiä kiinnostavaa nuorista, jotka eivät välttämättä ennen ole halunneet harrastaa liikuntaa lainkaan?

Arezu toteaa lyhyesti, että ”Jenita on päähenkilö”. Hän ei avaa, mitä se tarkoittaa, mutta ryhmän keskustelusta rooli käy ilmi. Jenita vetää takaisin mukaan, jos joku ei jaksa. 27-vuotias motivaattori kuuntelee, ymmärtää ja on nuorten mielestä yksi heistä. Hadiasta hän muistuttaa hänen omaa isosiskoaan.

-        Jenitalle mä voin ilman pelkoa puhua, vaikka mun kaveridraamoja.

Yasmeen pukee sanoiksi varmasti monen ryhmäläisen tunteet.

-        Jenita tajuaa mun huumoria ja voidaan jutella kaikesta, ei niin kuin ohjaajan kanssa – koulusta, henkilökohtaisista asioista, elämästä…

Ryhmässä moni on löytänyt liikuntaharrastuksen, mutta myös uusia puolia itsestään. Amelien käsitys ujoudestaan muuttui tanssiesityksen kautta. Yasmeen löysi kilpailullisen minänsä. Arezu tietää nyt, millaisessa seurassa parhaiten viihtyy. 

 

 

Liikunnan aluejärjestöiltä tukea

Jenitaa ei haittaa, vaikka työ ja vapaa-aika menevät joskus sekaisin. Tapaamisten välillä keskustelu nuorten kanssa jatkuu somessakin. Mistä kaikki tuo voima lähtee?

-        Tärkeintä on, että olen oma itseni, muuten en varmaan saisi nuoria mukaan. Elämä ei ole niin vakava paikka. 

Eväitä liikuntamotivaattorina toimimiseen Jenita ammentaa Liikunnan aluejärjestöjen järjestämistä PT-verkostotapaamisista, joissa samaa työtä tekevät voivat vaihtaa ajatuksia, saavat käytännön vinkkejä ja oppivat toisiltaan.

-        On ollut mielenkiintoista jakaa ajatuksia nuorten ilmiöistä ympäri Suomea, hän toteaa.

Aluetapaamisten koulutuksellisia teemoja ovat viimeksi olleet nuorten mielialaongelmat ja kehosuhteen tukeminen.

Maaliskuussa valtakunnallisessa Move! – Polku hyvinvointiin koulun arjessa -webinaarissa tullaan esittelemään, miten Kemin koulu PT on osa oppilashuoltoa ja Vantaalla hyväksi havaittuja keinoja liikkumisen puheeksi ottamiseen, sekä miten Move!-mittaustuloksia hyödynnetään Kouvolassa.

Lisää liikettä-hankkeen tuottama valtakunnallinen Move! – Polku hyvinvointiin koulun arjessa -webinaari tiistaina 11.3.2025 klo 14–15.30. Webinaari on maksuton. Ohjelma ja ilmoittautuminen:  
www.liikunnanaluejarjestot.fi/kouluvuodet/valtakunnalliset-webinaarit

 Lisää liikettä -hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema.

Teksti: Maija Arosuo

 

 

 

 

 

LIIKKUVA KOULU

Liikkuvissa kouluissa ajatellaan asioita uusilla tavoilla: esimerkiksi istutaan vähemmän, tuetaan oppimista toiminnallisilla menetelmillä, liikutaan välitunneilla ja kuljetaan koulumatkat omin lihasvoimin. Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan. Kehittämisen apuna on käytössä mm. nykytilanarviointi. Lisätietoa www.liikkuvakoulu.fi. Liikkuva koulu -ohjelman strategisesta johtamisesta vastaavat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus. Ohjelmaa koordinoi Likes. 

Koulut saavat alueellista tukea ja tsemppausta Päijät-Hämeen Liikunnalta ja Urheilulta. Tuen eri muotoja ovat osaamisen lisääminen koulutusten ja verkostojen avulla niin oppilaille, opettajille, apip-toiminnanohjaajille kuin kerho-ohjaajille. Olemme mukana myös tarvittaessa toiminnallisissa vanhempainilloissa ja erilaisissa perheliikuntatapahtumissa.

Myös Buusti360 tarjoaa kattavasti palveluja työyhteisön hyvinvoinnin tukemiseksi. Tutustu tästä!

Lasten ja nuorten liikunnan aluekehittäjä

Heidi Mälkönen
heidi.malkonen(at)phlu.fi
p. 041 313 9882

 

Ylä-asteluokka.